Het camperavontuur begint

En toen was het eindelijk tijd om de camper op te halen. We waren op tijd bij het camperverhuurbedrijf (Road Bear), want ons reisplan begon ook gelijk die dag. Het heeft ruim 2 uur geduurd voordat alles geregeld was met de camper en we het terrein af konden rijden. De papieren rompslomp, het checken van de camper en de uitleg namen de nodige tijd in beslag. De kinderen waren inmiddels druk als hooi en hebben in die paar uurtjes eindeloos veel tikkertje gespeeld. Toen we eenmaal konden vertrekken was onze eerste stop de Walmart waar we een bestelling klaar hadden staan om opgehaald te worden. We moesten ook nog even de winkel in om wat laatste dingetjes te kopen. Tijdens het winkelen kreeg Nore een nervous breakdown en kwamen wij erachter dat we eigenlijk nog niet gegeten hadden. Deze Walmart had een inpandige McDonalds (werkelijk..), dus daar konden we een hamburgertje halen om onze bloedsuikerspiegels weer op peil te krijgen en de sfeer er terug in te pompen. Nadat we de kasten van de camper volgepakt hadden met eten en drinken, konden we eindelijk onze eerste bestemming in de navigatie invoeren: Santa Cruz.

Santa Cruz

In Santa Cruz hadden we een fantastische camping waarop we ook nog eens een heel goede plek hadden; recht voor de reusachtige speeltuin. Naast de speeltuin waren er ook twee grote springkussens en veel plek voor de kids om rond te rennen. Wij konden voor het eerst onze camper uitproberen en kwamen erachter dat er een heel mooie luifel met allerlei verlichting aan zit. Die hebben we uitgerold en alle lichten aangezet, om vervolgens binnen te gaan zitten. Pas de volgende ochtend kwamen we erachter dat we als een soort oogverblindende kermisattractie de nacht hadden doorgebracht op deze pikdonkere camping. We moeten duidelijk nog wennen aan het leven in een camper. We hebben de eerste nacht overigens wel allemaal erg lekker geslapen. Toen we wakker waren gingen we al vroeg weer verder en hebben van Santa Cruz zelf dus niet veel gezien. Maar op de planning stond een heel mooie rit langs de Big Sur, dus dat maakte veel goed.

The Big Sur

We pakten Highway 1 dus langs The Big Sur; een prachtig stuk kust met adembenemend mooie uitzichten. We reden langs de oceaan, over hoge clifs en smalle wegen. Na elke bocht was het uitzicht weer een stukje mooier dan daarvoor. We reden ook door leuke plaatsjes als Monterey en Carmel (daar wil je wonen) om uiteindelijk onze camper neer te zetten op een fantastische camping in een eeuwenoud bos, een beetje hoog in de bergen. Vanwege de hoogte en dichte begroeiing van de bomen was het er steenkoud. Dat het deze vakantie naar California ook nog steenkoud kon worden hadden we niet heel erg ingecalculeerd. We hebben vooral zwemkleding en korte broeken ingepakt. We hebben alle warme kleren aangetrokken die we hadden en gelukkig hadden we een vuurput op de kampeerplaats én marshmallows dus we hebben eerst maar eens een vuurtje gemaakt en zijn toen marshmallows gaan roosteren. Dat was ook het moment dat we erachter kwamen dat eigenlijk niemand van ons echt van marshmallows houdt..

De camping was fantastisch, met mooie natuur, aardige mensen en een goeie speeltuin. Ondanks de kou hebben de kinderen zich uitstekend vermaakt en wij trouwens ook. Gelukkig hadden we ook warme pyjama’s en extra dekens mee waardoor de nacht goed te doen was. De volgende ochtend zijn we allemaal in één bed gekropen om warm te blijven.

Toen het ontbijt op was pakten we ons boeltje weer in en zijn doorgereden naar Pismo Beach.

Pismo Beach

Wederom reden we een flink stuk over Highway 1 en wederom was het genieten geblazen van het uitzicht. Het duurde even voordat we weer opgewarmd waren, maar de zon in Pismo Beach heeft daar zeker bij geholpen. We gingen van steenkoud naar aangenaam warm. De weg naar Pismo beach ging dus weer grotendeels langs de mooie kustlijn en eenmaal daar hadden we een plek (zonder hook-up) op een heel gezellige camping waar vooral grote gezelschappen samen leken te komen om te kamperen en met elkaar te eten. Enorme kampvuren werden er gebouwd. We hebben veel eekhoorns gezien en met een korte wandeling waren we zo op het strand. Daar was het heerlijk. Jules was niet uit de branding weg te slaan en Nore vermaakte zich uitstekend met haar emmer en schepje. Op de boulevard was een leuk speeltuintje, dus uiteindelijk hebben we een paar heerlijke uren daar doorgebracht. Dit was een goeie dag!

Los Angeles

Hups, de volgende ochtend na het ontbijt alles weer ingepakt en doorrrrrr. Los Angeles stond op de planning vandaag en dat betekende best een stukje karren. Voordat we Los Angeles binnenreden hebben we eerst Santa Barbara ontdekt. Wat een ontzettend leuk plaatsje is dat. Heel idyllisch, Golden Girls-achtig en ook een beetje sjiek. Lekker ergens op een terras geluncht (wederom veel te veel besteld) en de relaxte vibe opgesnoven. Een walhalla voor skateboarders en mensen met poen.

Het verkeer in Los Angeles was druk en veel en intens. De kampeerplek hadden we snel gevonden, een RV parc (dus geen gezellige camping) ergens langs een weg in een wijk waar je het niet verwacht. We kregen een plaats aangewezen tussen campers die er kennelijk een vaste plek hadden, want er waren tuintje ingericht met toestanden en aan de blaadjes op het kunstgras te zien was het een plek waar niet veel mensen op doorreis verbleven. Maar, wij dus wel en het was nog flink steken en manoeuvreren voordat we de camper op z’n plek hadden staan.

Tot nu toe was dit wat mij betreft de minste logeerplek. Ik voelde me er direct niet senang. Dat gevoel werd al snel bevestigd toen Jules met zijn nieuw aangeschafte vlieger door het straatje rende om het ding de lucht in te krijgen en wij hem daarbij aanmoedigden. Dat deden we met iets teveel enthousiasme, althans wat de oude stoffige buurman betrof. Binnen een half uur hadden we hem aan de camper staan met het verzoek of we zachtjes wilden doen, want zijn vrouw was ziek en lag te slapen. Vervolgens kwam er een heel relaas over de ziekte van zijn vrouw en hoeveel pijn ze had. Kids in toom houden dus.

Aan de andere kant van ons ‘woonde’ een man met dreadlocks tot op zijn billen in een camper die volstond met spullen. Dozen, koffers, you name it. Meestal was de man in zijn camper, maar ook regelmatig zette hij zijn deur open om een joint te roken en een halve liter bier weg te drinken om vervolgens de deur weer te sluiten en de airco op 100 te zetten. Ondanks dat de mensen van het RV park zelf erg vriendelijk waren, had deze plek alles van een plaats delict uit een Netflix misdaadserie. Ik was dan ook erg blij toen we de volgende ochtend allemaal weer gezond wakker werden en terwijl de afwas nog warm in de kasten stond, scheurden wij alweer verder door naar de volgende plek. Via de Santa Monica Pier en downtown LA naar Carlsbad.

Carlsbad

Voordat we de navigatie op Carlsbad zetten, bezochten we eerst de Santa Monica pier. Bekend uit films en boeken had deze pier met permanente kermis onze nieuwsgierigheid gewekt en kwam dus op de planning te staan. Eenmaal in Santa Monica bleek onze camper eigenlijk te groot voor de smalle straatjes daar. Ook parkeren bleek een hele uitdaging. Toen we uiteindelijk voor 60 dollar (!) een plekje hadden gevonden, was iedereen eigenlijk een beetje chagrijnig. Die dagen heb je soms en het parkeergeld hielp niet mee. Maar vol goede moed togen we naar de pier. Het was er een drukte van belang, of nou ja – het krioelde er van de mensen. We werden er een beetje door overvallen. Naast de stroom mensen die de pier kwamen bezoeken, waren er ook een heel aantal mensen die met luide megafoons het publiek probeerden te overtuigen van de goedheid van Jezus. Los daarvan waren er de attracties met lichtjes en geluiden en het razen van de zee die het ons allemaal een beetje deed duizelen. Jules mocht één attractie uitkiezen om in te gaan en koos de achtbaan. Ik ging met hem mee. Toen het karretje eenmaal onderweg was om de achtbaan over te racen begon Jules te huilen en roepen dat hij terug wilde en dat was ook gelijk de sfeer van de rest van de rit.

Toen we vervolgens ergens iets wilden eten waren de rijen overal zó lang dat we dat voor gezien hielden en uiteindelijk bij de Starbucks een paar croissants hebben besteld. Vervolgens was er nog een heel debacle met hoge nood en toiletten die niet in de buurt waren, dat tegen de tijd dat we terug liepen naar de camper, we allemaal aardig klaar waren met de dag. Maar we hadden nog een flinke rit voor de boeg richting Carlsbad. Camper gestart en rijden maar. In de bocht van de exit zijn we echter tegen een paaltje aan gereden. Een totaal zinloos paaltje op een heel zinloze plek, maar het zorgde voor flinke schade aan onze linke achterkant. De botsing paste helemaal in de sfeer van de dag, maar balen was het wel.

Vervolgens zijn we via Beverly Hills en Rodeo Drive richting het Griffith Observatory gereden, maar het verkeer stond zo vast dat we uiteindelijk hebben besloten het observatory te laten zitten. Soms wil je teveel en moet je keuzes maken. Het Hollywood sign hebben we gezien, maar niet mooi op de foto kunnen zetten. Het was zo’n dag.

Eenmaal aangekomen in Carlsbad hadden we wederom een RV parc, dit keer een heel fijne met een shortcut naar het strand. Dat bleek overigens een stenen strand te zijn waar we niet konden zitten, maar kort ervoor was een leuke speeltuin waar we ’s avonds hotdogs hebben gegeten. En we kwamen ook nog twee Nederlandse gezinnen tegen, nouuu gezellig!

Legoland

Carlsbad was op de planning gekomen vanwege Legoland. Daar wilden we graag naartoe en dat deden we dan ook op maandag. We lieten ons ophalen door een Uber, zodoende hoefden we de camper niet mee te nemen en daar voor veel geld te parkeren. Dikke tip!

Het bleek een ideale dag te zijn qua drukte, want het was naast prachtig weer ook nog eens heel rustig. Heerlijk! En wat een leuk park is Legoland zeg! De attracties waren precies goed voor de kids en er waren veel speeltuintjes en leuke hoekjes om even rustig te zitten. De kinderen hebben genoten, maar wij ook!

Naar het einde van de middag toe werd Jules niet lekker en kreeg vervolgens hoge koorts. Hij is uiteindelijk nog flink ziek geworden.

Een uitzicht langs Highway 1

Marsmallows roosteren boven zelfgemaakt vuur

'The Lone Cypress' langs Highway 1

Het monster

Genieten van het strand van Pismo Beach

Pismo Beach

Hcaeb Omsip (Pismo Beach van de achterkant)

Aan spullen geen gebrek. Een anti-slip matje op tafel is nog even een gratis tip trouwens.

Emmer en schep - 15 dollar well spent

Rodeo Drive kwam beter op de foto dan het Hollywood sign

Niet iedereen werd blij van kapitein Haak

Samen in een attractie

Op de foto met de groene Ninja voor vriend Olivier

Koffie drinken?

Ben jij ook op zoek naar iemand die een vlotte tekst, artikel of advertorial voor je kan schrijven? Neem dan contact met mij op. Onder het genot van een virtuele kop koffie leren we elkaar kennen en bespreken we de mogelijkheden.

"Juno Schrijft kan als tekstschrijver en verslaggever op tekstueel gebied veel voor je betekenen. Een mooi verpakte reclame? Laat mij een advertorial voor je schrijven"