Amerika op z'n allermooist

Op het moment dat ik dit reisverslag schrijf, zitten we in Yosemite National Park. Het is onze tweede nacht hier en morgen vertrekken we weer uit dit gebied en zetten we koers naar Lake Tahoe dat een stuk noordelijker ligt. Nog vier nachtjes en dan zijn we terug in San Fransisco. Dat betekent nog vijf nachtjes en dan zitten we in het vliegtuig terug naar huis. Nog maar even niet aan denken, want momenteel zitten we in één van de mooiste national parks van Amerika. Yosemite, wat een pracht. Eigenlijk kom ik superlatieven te kort om uit te leggen hoe ongelooflijk mooi het hier is. Joshua Tree was waanzinnig, maar Yosemite is minstens zo overweldigend mooi en heeft álles. Prachtige rotspartijen, watervallen, groene vlaktes, schitterende valleien, pittoreske beekjes, veel bossen, op elke hoek een verbluffend uitzicht en bovendien is hier veel wildlife. Niet dat we al een beer gezien hebben, maar men leeft hier alsof er achter elke boom eentje tevoorschijn zou kunnen komen. Het moet trouwens ook zo zijn dat Bob Ross hier ooit gewoond heeft, want elke foto die je hier neemt zou ook een Bob Ross schilderij kunnen zijn, inclusief scheefstaande ‘little friend’. Yosemite is een must-see als je door deze omgeving reist, het is Amerika op z’n allermooist.

Upper Valley Campsite

Toen in december vorig jaar de kampeerplekken beschikbaar kwamen voor de campings in de Yosemite Vallei (die moet je ver van tevoren reserveren), waren we net te laat en visten achter het net. We baalden, want in de vallei kamperen is wel heel erg tof, maar we vonden een andere camping (Hodgdon Meadows) aan de rand van het park die ook prima is.

Nadat we hadden genoten van het uitzicht van ‘Tunnel View’ en de nodige foto’s hadden genomen, zetten we de navigatie op onze camping voor die nacht. Bas wilde toch nog éven checken of er niet toevallig een plekje vrij gekomen was in de vallei. En verdomd. Iemand had z’n kampeerplek opgegeven en dat betekende dat we naar de Upper Valley Campsite konden doorrijden. Daar hadden we kampeerplek 170 en dat was ook direct de allermooiste plek van de hele camping. We stonden voor een bergwand die recht omhoog ging met uitzicht op een prachtig bos. Elke kampeerplek in Yosemite heeft een metalen berenkast om al je eten en drinken in te bewaren, zodat de beren daar niet bij kunnen als ze ’s nachts op zoek gaan. Wij hebben een camper dus zitten tamelijk veilig, maar we mochten beslist geen etenswaren laten liggen voor in de camper, want beren schijnen zelfs het voorraam eruit te kunnen halen om te krijgen wat ze zoeken. Ze komen net uit hun winterslaap en zijn dus tamelijk hongerig. So far so good en dus nog geen enkel teken van een beer gezien. Wel veel eekhoorns en vogels trouwens, hele mooie.

Het was een koude nacht in de vallei en de volgende ochtend reden we op tijd (voor ons doen) weer verder. We zijn een hike gaan maken (dat klinkt indrukwekkender dan het was) over één van de vele trails hier. Een korte, van 1.7 mijl. We zagen er overigens kennelijk uit alsof we een hele lang hike gingen maken, want meerdere mensen vroegen ons ernaar. Nore zat in de wandelrugtas en Jules had ook een rugtas mee, want hij moest en zou zijn lego meenemen voor onderweg. Verder denk ik dat het onze ongelooflijk sportieve uitstraling is die dat vermoeden bij mensen aanwakkerde.

De wandeling langs een gigantisch hoge waterval was heel mooi en daarna waren we allemaal moe (we hadden ’s morgens ook al gewandeld en een souvenirshop leeggeshopt). Na een lunch op de parkeerplaats zijn we doorgereden naar Hodgdon Meadows en daar staan we nu. Ook een prima camping, zij het zonder spectaculaire uitzichten, maar qua temperaturen wel iets aangenamer. Het is nu wachten op een beer, wij zijn er klaar voor.

Bass Lake

De nacht na Bakersfield en vóór Yosemite, overnachtten we trouwens in Bass Lake (Bass Lake RV Park). Bass Lake is een plaatsje waar verhalen als Virgin River, Chesapeak Shores of elk ander romantisch verhaal kunnen plaatsvinden. Een klein plaatsje met een paar schattige winkeltjes met houten geveltjes waarbij het grootste gebouw het postkantoor is. Alles is er gemoedelijk en rustig, de mensen meer dan aardig en dat alles aan de rand van een fantastisch meer met hier en daar een huis waar je echt wel wilt wonen maar waar je waarschijnlijk de hele dag alleen maar foto’s zou gaan zitten maken van al het prachtigs om je heen. Een onontdekte parel vonden wij Bass Lake, voor de toeristen althans. De grijze garde wist Bass Lake goed te vinden.

Eén van de winkeltjes waar we binnen stapten was van een vrouw van onze leeftijd en ook haar zoontje was in de winkel. Heston heette hij en hij zag in Jules direct een nieuwe beste vriend. We raakten aan de praat met de eigenaresse en een vriendin van haar en Heston had het ondertussen druk met indruk maken op Jules door telkens weer met nieuw speelgoed aan te komen waar Jules misschien wel op toe zou happen. Maar er was ook een Sint-Bernard hond in de winkel en die had nog even de volle focus. Later brak gelukkig het ijs en hebben de kinderen leuk met elkaar zitten spelen. Het was een gezellig tijdje in de winkel waar ik nog een mooie sjaal gekocht heb. We waren eigenlijk nog lang niet uitgepraat en de kinderen niet uitgespeeld, maar het ging richting half 6 dus het werd tijd om naar onze kampeerplek terug te gaan en ook de winkel ging dicht. Onze camper stond op en authentiek, mooi RV park met de beste speeltuin so far, en ook hier werd er niets aan het toeval overgelaten voor wat betreft de beren. We hebben er heerlijk geslapen.

En morgen dus richting Lake Tahoe. Dat betekent weer een pittige rit van zo’n 3 uur rijden. We gaan op tijd rijden (nu echt) en hopen er dan niet te laat aan te komen. We zullen daar twee nachten blijven en rijden daarna door naar onze allerlaatste camping van deze reis.

Het uitzicht over Yosemite NP vanaf Tunnel View

Yosemite NP

Yosemite

Spelen op de kampeerplek van Hodgdons Meadows

Entertainment in Bass Lake

Heston en zijn indrukwekkende speelgoedvoorraad

Het postkantoor van Bass Lake

Koffie drinken?

Ben jij ook op zoek naar iemand die een vlotte tekst, artikel of advertorial voor je kan schrijven? Neem dan contact met mij op. Onder het genot van een virtuele kop koffie leren we elkaar kennen en bespreken we de mogelijkheden.

"Juno Schrijft kan als tekstschrijver en verslaggever op tekstueel gebied veel voor je betekenen. Een mooi verpakte reclame? Laat mij een advertorial voor je schrijven"